ИНФОРМАЦИЯ ОТНОСНО УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ СЪГЛАСНО ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦАТА, ПОДАВАЩИ СИГНАЛИ ИЛИ ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАЩИ ИНФОРМАЦИЯ ЗА НАРУШЕНИЯ
Със Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения (ЗЗЛПСПОИН), Обн., ДВ. бр. 11 от 2023 г„ в сила от 04.05.2023г., се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и в частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на Европейския съюз (ЕС), които застрашават или увреждат обществения интерес и правото на ЕС, както и редът и условията за подаване и разглеждане на такива сигнали или публично оповестена информация.
Основната цел на ЗЗЛПСПОИН е гарантиране на ефективна защита на лицата в публичния и частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или на актове на ЕС. станала им известна при или по повод изпълнение на трудовите или служебните им задължения или в друг работен контекст.
Настоящата информация цели да запознае работещите в/с Националната здравноосигурителна каса с възможностите, с които разполагат за подаване на сигнали за незаконна дейност, злоупотреби и всякаква друга информация за нарушения в "Медицински център Неовитро" ООД, в качеството на работодател, съгласно закона.
„Информация за нарушение” по смисъла на ЗЗЛПСПОИН е информация, включително основателни подозрения, за действителни или потенциални нарушения, които са извършени или е много вероятно да бъдат извършени в организацията, в която работи или е работило сигнализиращото лице. или в друга организация, с която то е или е било в контакт по време на работата си, както и за опити за прикриване на нарушения.
Законът се прилага по отношение на сигнали или публично оповестяване на информация за следните правонарушения:
Терминът „подаване на сигнали за нарушения" се използва, за да опише разкриване, от страна на служител или друго лице, на предполагаемо нарушение в организацията, за която работи - в случая "Медицински център Неовитро" ООД.
Каналът за вътрешно подаване на сигнали за нарушения е процесът, при който на даден служител се предлага правна защита, когато той подава информация за нарушения относно организацията, за която работи. Това може да бъде: неправомерно поведение или неправилно според сигнализиращия състояние на нещата в самата организация, или поведение, което представлява нарушение на законите, посочени в ЗЗЛПСПОИН, или други актове на Европейския съюз, или поведение, което представлява опасност за обществото или финансовата система.
Сигналите за нарушения трябва да се отнасят за защита на обществения интерес и може да се отнася до злоупотреби, неправомерни действия, риск или незаконни производства, което вреди или създава риск от увреждане на отделни лица, по-широката общност или заобикалящата среда.
Дали даден сигнал е в обществен интерес, респ. в интерес на "Медицински център Неовитро" ООД - работодател, зависи от:
. естеството и въздействието на нарушението;
Това означава, че сигналът трябва да преследва въздействие, което е по-широко от личните конфликти на служителя с друг служител. Лични оплаквания, свързани с работата, не отговарят на изискванията на защита съгласно ЗЗЛПСПОИН.
Кой може да подаде сигнал?
Сигнал може да подава физическо лице за нарушение, станало му известно в качеството му на:
Защита по ЗЗЛПСПОИН се предоставя и на всяко друго сигнализиращо лице, което подава сигнал за нарушение, станало му известно в работен контекст.
Защита по ЗЗЛПСПОИН се предоставя и на:
„Работен контекст” са настоящи или минали работни дейности в рамките на дейността на дружеството, чрез които, независимо от тяхното естество, лицата получават информация за нарушения.
Защита се предоставя и на лица, свързани със сигнализиращото лице, като колеги или роднини без ограничение в степените.
Ред за подаване на сигнали:
Сигнали могат да се подават до служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, писмено чрез електронна поща: office@neovitro.bg, или устно. Устното подаване на сигнал може да се осъществи по искане на сигнализиращото лице - чрез лична среща в уговорен между страните подходящ срок.
Когато подават сигнал - независимо под каква форма, сигнализиращите лица следва да опишат детайлно случая, включително да посочат времето и мястото на нарушението, да посочат по възможност имена на лица. които може да са били свидетели на случая или по възможност да представят допълнителна информация, свързана със случая, както и по възможност да посочат всякаква друга информация и доказателства, които могат да бъдат полезни при разследването на сигнала.
Не се образува производство по анонимни сигнали.
Приемането, администрирането и безпристрастното разследване на сигналите се извършва само от упълномощени за това служители, действащи като ..компетентни лица“ да извършат вътрешна проверка, съгласно законодателството за защита на лицата, сигнализиращи за нередности. Техните имена и длъжност са определени в заповед на работодателя.
Писменият сигнал се подава чрез попълване на формуляр, по образец, утвърден от националния орган за външно подаване на сигнали (Комисия за защита на личните данни), който съдържа най-малко следните данни:
Образецът на Формуляр е достъпен на адрес:
https://neovitro.bg/page/podavane-na-signali-poin-obrazec/.
Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляр от служителя, отговарящ за разглеждането на сигнали, който предлага на подаващия сигнала да го подпише при желание от негова страна.
Националната здравноосигурителна каса гарантира, че системата (каналът) за вътрешно подаване на сигнали отговаря на изискванията на закона.
Националната здравноосигурителна каса гарантира, че служителите, отговарящи за разглеждането на сигналите и всички други лица, имащи достъп до сигналите, са ограничен брой, обучени са специално за тази цел и са поели всички законови ангажименти да пазят поверителността на данните и конфиденциалността на случая, до който са станали свидетели.
Лицата, засегнати от сигнала, имат право на справедливо отношение по време на вътрешната проверка. Това включва безпристрастна и обективна оценка на съответните факти, забрана за дискриминация и защита на личните данни, както е предвидено в приложимите правни разпоредби.
Всеки сигнал се проверява по отношение на неговата достоверност.
Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни.
Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване.
На сигнализиращото лице ще бъде предоставена обратна информация за предприетите действия в срок не по-дълъг от три месеца след потвърждаването на получаването на сигнала.
Лице, подаващо сигнал за нарушения чрез вътрешния канал, има право на защита, при условие че:
Защита по ЗЗЛПСПОИН се предоставя на сигнализиращото лице, което по
смисъла на закона е физическо лице, което подава сигнал или публично оповестява информация за нарушение, станало му известно в работен контекст, включително в качеството му на работник, служител, държавен служител, лице, което упражнява свободна професия, стажант, лице. което работи за физическо или юридическо лице, негови подизпълнители или доставчици, кандидат за работа, съдружници, акционери, членове на органи за управление и контрол и други.
Законът забранява всяка форма на ответни действия спрямо сигнализиращите лица и другите лица, ползващи защита, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия.
Формите на ответни действия включват, но не се ограничават до уволнение, понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност, изменение на мястото или характера на работата, намаляване на възнаграждението, отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа, налагане на дисциплинарно наказание, дискриминация, предсрочно прекратяване на договор, вреди, включително за репутацията на лицето, или финансови загуби, включително загуба на бизнес и загуба на доход, прекратяване на лиценз или разрешение.
В случай на нарушение на тази забрана сигнализиращото лице има право на обезщетение за претърпените имуществени и неимуществени вреди. Причинени на сигнализиращото лице вреди във връзка с подадения от него сигнал или публично оповестената информация, се считат за причинени умишлено до доказване на противното.
Законът предвижда различни по размер санкции за нарушаване на задълженията, предвидени в него, които в зависимост от вида на нарушението варират от 400 лева до 20 000 лева за юридически лица.
Предвидена е и глоба в размер от 3 000 лева до 7 000 лева за лице, за което е установено, че съзнателно е подало сигнал или оповестило публично невярна информация.
Сигнали за нарушения могат да бъдат подавани и до националния орган за външно подаване на сигнали - Комисия за защита на личните данни: httDs://wwvv.endp.bg/
ПРАВИЛА
ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ ЗА НАРУШЕНИЯ И ПОСЛЕДВАЩИ ДЕЙСТВИЯ ПО ТЯХ НА "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД
/Приети на основание чл. 13 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения /ЗЗЛПСПОИН/ и чл.9 от Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 година относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на съюза./
Май, 2023г.
СЪДЪРЖАНИЕ
ГЛАВА ПЪРВА.
ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ
Раздел I.
Предмет и цел.
Раздел II.
Приложно поле.
Раздел III.
Лица, които могат да подават сигнали.
ГЛАВА ВТОРА.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ
Раздел I.
Служители, отговорни за разглеждането на сигналите.
Раздел II.
Ред за подаване на сигнали.
Раздел III.
Ред за приемане на сигнали.
ГЛАВА ТРЕТА.
ВЪТРЕШЕН ХОД НА ПРОИЗВОДСТВОТО
Раздел I.
Работа със сигналите. Вътрешна проверка.
Раздел II.
Извършване на последващи действия.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА.
РЕГИСТЪР НА СИГНАЛИТЕ. СЪХРАНЕНИЕ И ПРЕДОСТАВЯНЕ НА
ИНФОРМАЦИЯ
Раздел I.
Ред за водене на регистъра на сигналите.
Раздел II.
Условия и ред за съхранение на информацията.
Раздел III.
Предоставяне на информация за условията и реда за подаване на сигнали. ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
ПРИЛОЖЕНИЯ:
Приложение № 1 /Декларация за конфиденциалност/;
Приложение № 2 /Декларация за липса на конфликт на интереси/;
Приложение № 3 /Формуляр за подаване/регистриране на сигнали за нарушения; Приложение № 4 /Регистър на сигналите за нарушения/;
Приложение № 5 / Информация за реда и условията за вътрешно подаване на сигнали за нарушения /.
ГЛАВА ПЪРВА.
ОСНОВНИ ПОЛОЖЕНИЯ Раздел I.
Предмет и цел
Чл. 1. /1/ Настоящите Правила за вътрешно подаване на сигнали за нарушения и последващи действия по тях на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД, с ЕИК 206166388 за краткост /„Вътрешни правила“/, уреждат реда и условията за организиране на вътрешен канал за подаване на сигнали за нарушения, вътрешна проверка на постъпилите сигнали и извършването на последващи действия.
/2/ Настоящите Вътрешни правила целят да се осигури, от страна на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД изпълнение на изискванията на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения /ЗЗЛПСПОИН/ и Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 година относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на съюза.
Раздел II.
Приложно поле.
Чл. 2. /1/ Вътрешните правила се прилагат по отношение на сигнали за нарушения на българското законодателство или на посочените в Част I от Приложение към чл. 3, ал. 1 и 3 от ЗЗЛПСПОИН актове на Европейския съюз, в съответствие с функциите и правомощията "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД в следните области:
Чл.3 Настоящите Вътрешни правила не отменят правилата на действащата нормативна уредба, предвиждаща правомощия на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД за проверка на сигнали в посочените в чл. 2, ал.1 области.
Раздел III.
Лица, които могат да подават сигнали /сигнализиращо лице/.
Чл. 4 /1/ Сигнали за нарушения на актовете съгласно чл.2, ал.1 могат да подават:
/2/ Самоличността на сигнализиращото лице не се разкрива на никого освен на отговорните служители по чл.5, ал.1 и ал.2, без изрично писмено съгласие на това лице. Това се прилага и за всяка друга информация, от която може пряко или непряко да се узнае самоличността на сигнализиращото лице.
/3/ Самоличността на сигнализиращото лице и всяка друга информация, от която може пряко или непряко да се узнае неговата самоличност, може да бъде разкрита само за целите на разследвания от национални органи или на съдебни производства, включително с оглед на гарантиране правото на защита на засегнатото лице.
/4/ При необходимост от разкриване на самоличността на сигнализиращото лице, по смисъла на ал.3, преди разкриването, "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД уведомява сигнализиращото лице. Уведомлението е писмено и се мотивира. Сигнализиращото лице не се уведомява, когато с това се застрашава разследването или съдебното производство.
/5/ Не се събират лични данни, които явно не са от значение за разглеждане на конкретния сигнал, а ако бъдат случайно събрани, се заличават.
ГЛАВА ВТОРА.
УСЛОВИЯ И РЕД ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ
Раздел I.
Служители, отговорни за разглеждането на сигналите
Чл.5 /1/ Приемането, регистрирането и разглеждането на подадени сигнали за нарушения се извършва от длъжностно лице от администрацията на , определено със заповед на управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД /отговорно лице/;
/2/ За всеки конкретен сигнал, по предложение на отговорното лице по ал.1, със заповед на управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД, може да се определи комисия за разглеждане на сигнала.
/3/ Отговорното лице /членовете на комисията по ал.2/ подписват декларация за конфиденциалност, съгласно Приложение №1
/4/ Отговорното лице /членовете на комисията по ал.2/ подписват декларация за липса на конфликт на интереси, съгласно Приложение №2, за всеки разгледан случай.
Чл.6 /1/ Отговорното лице е длъжно да генерира Уникален идентификационен номер (УИН) в системата на националния орган за външно подаване на сигнали /Комисия за защита на личните данни/, който да се използва за нуждите на регистриране на подадените до "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД сигнали.
/2/ Отговорното лице е длъжно да подава необходимата статистическа информация към националния орган за външно подаване на сигнали по установения от него ред.
/3/ Отговорното лице е длъжно да предоставя на лицата, желаещи да подадат сигнал, ясна и лесно достъпна информация за процедурите за външно подаване на сигнали към компетентния национален орган, а когато е уместно - към институциите, органите, службите и агенциите на Европейския съюз.
Раздел II.
Ред за подаване на сигнали
Чл.7 Сигналите за нарушения се подават писмено или устно до отговорното лице.
Чл.8 /1/ Писмените сигнали се подават чрез попълване на формуляр по образец, съгласно Приложение №3.
/2/ Писмените сигнали могат да се подават:
З. Чрез електронна поща, достъпна само от отговорното лице, с електронен
Адрес: office@neovitro.bg;
/3/ Писмените сигнали се подписват от лицата, които ги подават. При подаване по електронен път, формулярът се подписва с квалифициран електронен подпис.
Чл.9 Устните сигнали се подават чрез телефон, система за гласови съобщения или чрез лична среща с отговорното лице.
Чл.10. /1/ Сигналите се подават на телефонен номер или система за гласови съобщения, на които отговаря единствено отговорното лице.
/2/ Отговорното лице е длъжно да установи самоличността на лицето, подаващо сигнал чрез телефон или система за гласови съобщения.
/3/ При подаване на сигнал по горния ред, отговорното лице може да поиска съгласието на сигнализиращото лице да бъде извършен запис на разговора, като при дадено такова, документирането се извършва чрез:
а) запис на разговора на траен и позволяващ извличане носител; или
б) пълен и точен текст на разговора, възпроизведен в писмен вид, изготвен от отговорното лице,
/4/ Отговорното лице попълва формуляр по образец, съгласно чл.8, ал.1 /Приложение № 3/, като на сигнализиращото лице се дава възможност да провери, да коригира и да се съгласи с текста от разговора в писмен вид, както и със съдържанието на формуляра като ги подпише.
/5/ В случай, че не се извършва запис на разговора, отговорното лице документира устното подаване на сигнал чрез попълване на формуляр по образец, съгласно чл.8, ал.1 /Приложение № 3/, като на сигнализиращото лице се дава възможност да провери, да коригира и да се съгласи с текста от разговора в писмен вид, като го подпише.
Чл.11. /1/ Подаването на устен сигнал чрез лична среща се осъществява по искане на сигнализиращото лице, в уговорен с отговорното лице подходящ срок.
/2/ Срещата може да се документира чрез запис на разговора на траен и позволяващ извличане носител, след изрично съгласие на сигнализиращото лице.
/3/ Отговорното лице попълва формуляр по образец, съгласно чл.8, ал.1 /Приложение № 3/, като на сигнализиращото лице се дава възможност да провери, да коригира и да се съгласи с текста от разговора в писмен вид, както и със съдържанието на формуляра като ги подпише.
Раздел III.
Ред за приемане на сигнали
Чл. 12 /1/ След получаване на писмения сигнал, а в случаите на устно подаване на сигнал, в началото на разговора, отговорното лице извършва проверка за установяване на самоличността на сигнализиращото лице.
/2/ В случай, че подателят на писменият сигнал е анонимен или лицето, което подава сигнал по телефон и при лична среща не желае да се легитимира /анонимен сигнал/, отговорното лице не образува производство по разглеждане на сигнала.
/3/ Не се образува производство и при подаване на сигнали, които се отнасят до нарушения, извършени преди повече от две години.
Чл. 13 /1/ При получаване на писмен сигнал, отговорното лице извършва проверка за съответствие на сигнала, съгласно изискуемото съдържание и реквизити на формуляра по чл.8, ал.1 /Приложение №3/:
/2/ Ако сигналът не отговаря на изискванията, отговорното лице изпраща на сигнализиращото лице съобщение за отстраняване на допуснатите нередности в 7- дневен срок от получаване на сигнала. Ако нередностите не бъдат отстранени в този срок, сигналът заедно с приложенията към него се връща на сигнализиращото лице.
/3/ Отговорното лице извършва проверка за достоверност на сигнала. Не се разглеждат сигнали, които:
/4/ Сигнали, които съдържат очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към подателя за поправка на твърденията и за отговорността, която той носи за набеждаване.
ГЛАВА ТРЕТА.
ВЪТРЕШЕН ХОД НА ПРОИЗВОДСТВОТО
Раздел I.
Работа със сигналите. Вътрешна проверка
Чл.14 /1/ Приетият сигнал се регистрира от отговорното лице в Регистъра на сигналите за нарушения, съгласно чл.28 от настоящите Вътрешни правила.
/2/ В срок от 7 дни след получаването на сигнала, отговорното лице изпраща съобщение до сигнализиращото лице за потвърждаване на получаването.
/3/ Заедно с потвърждението, на сигнализиращото лице се предоставя информация за процедурата за външно подаване на сигнали към националния орган за външно подаване на сигнали /Комисия за защита на личните данни/, а когато е уместно - към институциите, органите, службите или агенциите на Съюза.
Чл.15 Всички документи на хартиен /вкл. хартиени копия на електронни документи, свързани с подадения сигнал/ и електронен носител, се съхраняват от отговорното лице при условията и по реда на Глава четвърта, Раздел II от настоящите Вътрешни правила.
Чл.16 /1/ Отговорното лице докладва на управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД всеки регистриран сигнал.
/2/ В случай на конфликт на интереси на отговорното лице и подадения към него сигнал, управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД определя със заповед друго длъжностно лице за разглеждане на сигнала.
/3/ При фактическа сложност на сигнала или други обстоятелства, по преценка на отговорното лице, с доклада по ал.1 може да се направи мотивирано искане за определяне на комисия за разглеждане на сигнала, съгласно чл.5, ал.2 от настоящите Вътрешни правила.
Чл. 17. /1/ Отговорното лице /Комисията, в случаите по чл.16, ал. 3/ предприема действия по разглеждане на сигнала с цел оценка на точността на представените в сигнала твърдения и по целесъобразност с цел третиране на сигнализираното нарушение.
/2/ В рамките на вътрешната проверка на сигнала, могат да се извършват действия като вътрешна анкета, събиране на допълнително документи, получаване на допълнителна информация от лица, посочени в сигнала от сигнализиращото лице, както и други, по преценка на отговорното лице /Комисията/.
/3/ Отговорното лице /Комисията/ поддържа връзка със сигнализиращото лице, като при необходимост изисква допълнителни сведения от него и от трети лица.
/4/ Всички извършени действия в рамките на вътрешната проверка се протоколират.
Чл.18. /1/ Отговорното лице /Комисията/ уведомява лицето, срещу което е подаден сигнал /засегнатото лице/, като му се предоставя възможност да представи и посочи нови доказателства, които да бъдат събрани в хода на проверката.
/2/ Отговорното лице /Комисията/ е длъжно да покани и изслуша засегнатото лице, да приеме писмените му обяснения и да събере и оцени посочените от него доказателства.
/3/ Всички събрани в хода на проверката доказателства, се представят на засегнатото лице и му се предоставя възможност да направи възражение по тях в 7- дневен срок, при спазване на защитата на сигнализиращото лице и неразкриване на неговата самоличност.
Чл. 19 /1/ В случай, че изнесените в сигнала факти не бъдат потвърдени, отговорното лице "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД Комисията/ докладва писмено пред управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД информацията от сигнала, предприетите действия, окончателните резултати от проверката по сигнала.
/2/ Информация за резултатите от извършената проверка се изпраща на сигнализиращото и засегнатото лице при спазване на задължението за тяхната защита.
Чл.20 /1/ Когато в хода на проверката изнесените данни бъдат потвърдени, отговорното лице /Комисията/:
а) организира предприемането на последващи действия във връзка със сигнала, като за целта може да изисква съдействието на други лица или звена в структурата на съответния задължен субект с мотивиран доклад до управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД и издадена заповед за определяне на посочените лица;
б) предлага на управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД конкретни мерки с цел преустановяване или предотвратяване на нарушението в случаите, когато такова е констатирано или има реална опасност за предстоящото му извършване;
в) насочва сигнализиращото лице към компетентните органи, когато се засягат неговите права;
г) препраща сигнала на Комисията за защита на личните данни при необходимост от предприемане на действия от негова страна, като предварително уведомява сигнализиращото лице за препращането.
/2/ В случай, че сигналът е подаден срещу работодателя на сигнализиращото лице, отговорното лице насочва лицето към едновременно сигнализиране на органа за външно подаване на сигнали.
Чл. 21. /1/ Отговорното лице /Комисията/ представя на управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД доклад с информацията от сигнала, предприетите действия в хода на разглеждане на сигнала, окончателните резултати от проверката по сигнала, извършените действия и предложенията по чл.20 от настоящите Вътрешни правила, както и всички документи, събрани по време на проверката.
/2/ Докладът се представя, съгласно ал.1, при спазване на задължението за защита на сигнализиращото и засегнатото лице и неразкриване на тяхната самоличност.
Чл.22. В срок до три месеца след потвърждаване на получаването на сигнала, отговорното лице /Комисията/ изпраща обратна информация на подателя на сигнала, в която посочва предприетите действия и резултатите от извършената проверка.
Раздел II.
Извършване на последващи действия
Чл.23 /1/ След получаване на доклада по чл. 21 от настоящите Вътрешни правила, управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД предприема последващи действия по сигнала.
/2/ Въз основа на информацията, съдържаща се в сигнала и предложените от отговорното лице /Комисията/ мерки, съгласно чл.20, ал.1, б. „б“ от настоящите Вътрешни правила, управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД предприема действия в рамките на своята компетентност за преустановяване на нарушението или за предотвратяването му, ако то не е започнало.
/3/ В случай на постъпили множество сигнали за по-тежки нарушения, разглеждането на същите се приоритизира по предварително определени критерии и правила, в съответствие с методически указания на Комисията за защита на личните данни.
Чл.24 /1/ Управителят на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД прекратява проверката с мотивирана заповед когато нарушението, за което е подаден сигналът, е маловажен случай и не налага предприемането на допълнителни последващи действия.
/2/ Прекратяването по ал.1 не засяга други задължения или приложими процедури във връзка с нарушението, за което е подаден сигнал, нито защитата по ЗЗЛПСПОИН по отношение на вътрешното или външното подаване на сигнали.
Чл.25. Проверката се прекратява и в случаите на повтарящ се сигнал, който не съдържа нова информация от съществено значение за нарушение, по отношение на което вече има приключила проверка, освен ако нови правни или фактически обстоятелства не дават основание за предприемането на последващи действия.
Чл.26. Когато в хода на проверката са установени данни за извършено престъпление, сигналът и материалите към него се изпращат незабавно на прокуратурата.
Чл.27 /1/ В резултат на извършените последващи действия се изготвя индивидуален доклад, в който се описва накратко информацията от сигнала, предприетите действия, окончателните резултати от проверката по сигнала.
/2/ Резултатите от извършената проверка, заедно с мотивите се съобщават на подалия сигнала и на засегнатото лице при спазване на задължението за тяхната защита.
/3/ В случаите, когато проверката е прекратена на основание чл.24 или чл.25 от настоящите Вътрешни правила, сигнализиращото лице се уведомява, че може да подаде сигнал до националния орган за външно подаване на сигнали /КЗЛД/.
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА.
РЕГИСТЪР НА СИГНАЛИТЕ. СЪХРАНЕНИЕ И ПРЕДОСТАВЯНЕ НА
ИНФОРМАЦИЯ Раздел I.
Ред за водене на регистъра на сигналите.
Чл.28 /1/ Отговорното лице поддържа регистър на сигналите за нарушения. Регистърът не е публичен.
/2/ Регистърът се води по образец, съгласно Приложение №4 към настоящите Вътрешни правила.
Бел. До утвърждаване на модел на регистъра на сигналите от КЗЛД се използва настоящия.
/3/ В регистъра се вписва информация за всеки постъпил сигнал, както следва:
/4/ Регистърът се поддържа в електронен вид и се съхранява по начин, който гарантира поверителността, целостта и сигурността на информацията.
/5/ Отговорното лице подава регулярно необходимата статистическа информация към националния орган за външно подаване на сигнали по установения от него ред.
Раздел II.
Условия и ред за съхранение на информацията.
Чл. 29 Цялата информация във връзка с постъпил сигнал за нарушение се записва
о
и съхранява на траен носител за нуждите на проверката по сигнала и за по-нататъшни разследвания.
Чл. 30 /1/ Всички документи на хартиен носител, свързани с подадения сигнал, се съхраняват от отговорното лице съгласно Техническите и организационни мерки за защита на личните данни на Община Бургас по начин, който гарантира, че самоличността на сигнализиращото лице и на всяко друго лице, посочено в сигнала, ще бъде надлежно защитена.
/2/ При снемане на електронен документ на хартиен носител, същият се подписва от отговорното лице на всяка страница, като се посочва датата на създаване на копието.
/3/ Документите на електронен носител, създадени от отговорното лице в рамките на проверката, включително при снемане на електронен образ от документи на хартиен носител, се подписват с електронен подпис на отговорното лице и съхраняват в съответствие с Вътрешните правила за мрежова и информационна сигурност и Техническите и организационни мерки за защита на личните данни на Община Бургас.
/4/ Отговорното лице предприема всички необходими допълнителни мерки за ограничаване на достъпа на неоправомощени лица до сигнала, приложените към него документи, както и информация и документи събрани в хода на разглеждането на сигнала и последващите действия.
Чл. 31. Всички документи във връзка с постъпил сигнал за нарушение се съхраняват за срок от 5 години, считано от датата на получаване на сигнала, при спазване на задълженията за поверителност на информацията и защита на сигнализиращото и засегнатото лице.
Раздел III.
Предоставяне на информация за условията и реда за подаване на сигнали
Чл.32 /1/ "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД предоставя ясна и лесно достъпна информация относно условията и реда за подаване на сигнали, съгласно Приложение №5 от настоящите Вътрешни правила.
/2/ Информацията се публикува в самостоятелен раздел на институционалната интернет страница на общината, на Вътрешния портал, както и на видно място в сградата на общината и в работните помещения.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§. 1. Настоящите Вътрешни правила се утвърждават от управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД на основание на основание чл. 13 от Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения /ЗЗЛПСПОИН/ и чл.9 от Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 година относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на съюза./
§. 2. Настоящите Вътрешни правила се поддържат в актуален вид чрез преглед най-малко веднъж на три години и анализ на практиката по прилагането на ЗЗЛПСПОИН.
§. 3. За неуредените в настоящите Вътрешни правила въпроси се прилагат разпоредбите на Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения /ЗЗЛПСПОИН/, Вътрешните правила за защита на личните данни на Община Бургас, Вътрешни правила за мрежова и информационна сигурност на Община Бургас, Наредба на Комисията за защита на личните данни за воденето на регистъра по чл. 18, ал. 4 от ЗЗЛПСПОИН и за препращане на вътрешните сигнали към нея, Методически указания на Комисията за защита на личните данни по прилагането на ЗЗЛПСПОИН и други относими актове.
§. 4. Настоящите Вътрешни правила влизат в сила от 04.05.2023г., съгласно Заповед № 42/18.12.2023 г. на управителя на "МЕДИЦИНСКИ ЦЕНТЪР НЕОВИТРО" ООД, и са налични на интернет страницата с url. адрес: https://neovitro.bg/page/podavane-na-signali-poin/.
§. 5. Изменение и/или допълнение на настоящите Вътрешни правила се извършва по реда на тяхното приемане в 7-дневен срок от възникване на основание за това.